Vejledninger og hjælp

Find svar blandt vores Oftest Stillede Spørgsmål

VI HAR SAMLET DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL FOR HVER KATEGORI HERUNDER
Internet Aktiv Internet
Internet
  • DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL FOR INTERNET

  • Jeg har lavet en hastighedstest, og får ikke den korrekte hastighed, hvad skal jeg gøre?

    Hastigheden skal altid måles med en pc, som er kablet direkte på fiberboksen. Der er ikke hastighedsgaranti, når hastigheden måles igennem en router eller på aktiveret Wifi i fiberboksen. Du skal gøre følgende:

    1. Afmonter eventuel router fra fiberboksen
    2. Genstart fiberboksen
    3. Tilslut netværkskabel fra din pc til en af portene på fiberboksen (er Wifi aktiveret i fiberboksen, skal det være port 4)
    4. Start din pc og den kan komme på internettet efter 15 minutter
    5. Test hastigheden på www.testdinhastighed.dk Læs teksten under "knappen" Start test, inden du starter målingen.

    Hvis målingen stadig er for lav, når du måler direkte på fiberboksen med din pc, skal du kontakte teknisk support.

  • Hvor mange computere kan jeg tilslutte direkte til fiberboksen?

    For langt de fleste fiberbokse gælder det, at du kun kan tilslutte én pc eller anden enhed med kabel direkte i fiberboksen.

    Dette skyldes at der kun udgives én internet-IP-adresse til installationen. Skal man have flere enheder kablet til, skal du anskaffe dig en router, som kan tilsluttes fiberboksen.

    Læs mere i vejledningerne til vores fiberbokse.

  • Er der trådløst netværk (wifi) i fiberboksen?

    På en del af vores fiberbokse, er der indbygget trådløs router i boksen. Det gælder boksmodellerne

    • DRG703
    • DRG716
    • DRG717
    • DRG732
    • Genexis Platinum
    • Icotera IGW 3000
    • Icotera IGW 2000
    • Alcatel ONT I-241W-T
    • Alcatel ONT I-241W-P

    Har du en DRG-boks eller en Genexis Platinum, er wifi-funktionaliteten ikke aktiveret som standard. For at få aktiveret den trådløse funktionalitet skal du tage kontakt til vores kundeservice.

    Har du ikke én af de ovennævnte fiberbokse, skal du selv anskaffe dig en trådløs router. Vi anbefaler ikke en bestemt producent af routere, men henviser til en elektronikforretning. Her skal du oplyse, at du har fibernet og hvilken internethastighed, du har på dit fiberbredbåndsabonnement. Det er vigtigt, at du køber en trådløs router, som kan understøtte de høje fibernethastigheder.

    Du kan finde vejledninger til vores fiberbokse på vores vejledningsside.

    Begrænsning i rækkevidde

    Placeringen af fiberboksen i din bolig, kan begrænse rækkevidden på dit trådløse netværk. Fiberboksen er placeret af hensyn til fiberen og ikke optimalt i forhold til wifi-funktionen. Vi kan derfor ikke garantere en bestemt rækkevidde.

    Vi har lavet en guide til, hvordan du sikrer den bedste trådløse dækning.

  • Hvordan ændrer jeg adgangskoden og netværksnavnet på mit trådløse netværk?

    Måden du skifter netværksnavn og wifi-kodeord på afhænger af, hvilken fiberboks eller router du har. Det er ikke alle bokse, som giver mulighed for at ændre netværksnavn og kodeord, så kontakt vores Kundeservice - så kan de hjælpe dig med lige netop den fiberboks eller router, du har.

    Bemærk at vi kun kan hjælpe dig med at indstille bredbåndsudstyr fra Fibia, NRGi og SEAS-NVE. Har du selv købt en trådløs router, skal du henvende dig til den forhandler, du købte den hos.

  • Der er dårlig trådløs dækning på min fiberboks

    På en del af vores fiberbokse, har du mulighed for at få aktiveret den indbyggede trådløse router.

    Du skal dog være opmærksom på, at fiberboksen altid er placeret i fht. hvor fiberkablet er lagt ind i huset - og denne placering er ikke nødvendigvis den optimale i fht. at sikre den bedste trådløse dækning.

    Det trådløse signal forringes nemlig af en lang række faktorer såsom størrelsen på boligen, vægtykkelse, antal brugere, andet elektronisk udstyr mm. Du vil derfor aldrig kunne opnå en ligeså stabil forbindelse med et trådløst netværk, som hvis din computer eller udstyr er sluttet til fiberboksen med et kabel.

    Læs vores wifi-guide

    Der er dog en række ting du kan gøre, for at sikre den bedste trådløse dækning, og vi har samlet en guide med de vigtigste tips.

    Er det ikke muligt for dig, at opnå et tilfredsstillende trådløst signal fra den indbyggede router i din fiberboks, har du altid mulighed for at anskaffe dig din egen trådløse router og tilslutte den fiberboksen. Derved får du mulighed for at placere routeren mere optimalt i fht. at opnå den bedste wifi-dækning.

  • Jeg har tilsluttet en router til fiberboksen men mister tit internetforbindelsen, hvad skal jeg gøre?

    Afmonter routeren og tilslut én pc direkte til fiberboksen med et netværkskabel. Du skal være opmærksom på, at går over 15 minutter inden din pc kommer på nettet, dette er fordi IP adressen er låst 15 minutter på tidligere tilsluttet udstyr. Hvis internetforbindelsen nu er stabil, er det din tilsluttede router der er problemet.

    Fibia supporterer ikke din router. Kontakt altid sælger eller producenten, hvis der er problemer med routeren. Vi kan ikke oplyse koden til din router, den står ofte på selve routeren og står i de papirer som fulgte med routeren, da du købte den.

    Falder forbindelsen stadigvæk ud, selvom du har tilsluttet din pc direkte til fiberboksen, kontakt da teknisk support - så hjælper vi dig med at finde en løsning.

  • Hvordan ændrer jeg min internethastighed?

    Ønsker du at skifte til en hurtigere eller langsommere internethastighed? Så kontakt vores kundecenter - de er klar til at hjælpe dig.

  • Hvordan logger jeg på min fiberboks/trådløse router i fiberboksen?

    Du kan logge på din fiberboks/trådløse router, hvis dit trådløse netværk i fiberboksen er aktiveret.
    Dine loginoplysninger er:
    User: admin
    Password: (er samme som koden til dit SSID/trådløse netværk).

TV & Web TV Aktiv TV & Web TV
TV & Web TV
  • DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL FOR TV & WEB TV

  • Hvor finder jeg koderne til min tv-boks?

    Der er ingen koder til normal brug af tv-boksen, men man bruge en PIN-kode til at leje film og tilkøbe kanaler i Kanalbutikken. Herudover har man også en master-PIN-kode som bruges til leje af film som ikke er egnet til børn, samt til systemmæssige ændringer i TV boksen.

    Begge koder får du tilsendt pr. mail, når du bestiller din tv-boks.

    Din PIN-kode til filmleje er som udgangspunkt 0000, medmindre andet er oplyst i din kodemail. Din master-PIN-kode er unik og fremgår af kodemailen.

    Kan du ikke finde mailen med koderne, kan du skrive til vores Kundeservice - så sender vi dig koderne igen.

  • Hvordan ændrer jeg min tv-pakke?

    Ønsker du at skifte til en større eller mindre tv-pakke, eller ændre dine Frit Valg-kanaler og Frit Valg-pakker? Så kontakt vores Kundeservice - de er klar til at hjælpe dig.

  • Hvor mange tv kan jeg tilslutte tv-boksen?

    Du kan kun tilslutte 1 tv pr. tv-boks. Ønsker du at tilslutte flere tv, skal du leje eller købe ekstra tv-bokse.

    For at bestille ekstra tv-bokse, kan du tage kontakt til vores salgsafdeling på 70 29 24 44 eller skrive til os - vi sidder klar til at hjælpe.

  • Jeg har tv-boks og har problemer med pixeleringer eller støj på mit TV, hvad skal jeg gøre?

    I langt de fleste tilfælde, ligger årsagen til pixeleringer i fejl i HDMI kablet.

    For at finde årsagen til problemet skal du starte med at slukke for strømmen til både din TV boks og din fiberboks. Efter 1 minut tænder du for strømmen til din fiberboks og yderligere 5 minutter efter, tænder du for strømmen til din TV boks. Hvis du stadig har pixelleringer, skal du prøve at udskifte HDMI kablet.

    Hvis du ikke har tilsluttet netværkskablet fra TV boksen direkte til fiberboksen, men kører igennem switch eller andre forbindelser (fx trådløse Duo/Uno), skal du prøve at tilslutte TV boksen direkte til fiberboksen med et netværkskabel. Vi kan ikke garantere for kvaliteten af signalet, hvis du kører signalet gennem switch eller intern kabling.

    Hvis du har flere TV bokse – og fejlen kun er på én – så prøv at bytte rundt på TV boksene, så du kan konstatere om fejlen følger TV boksen eller linjen/kablerne.

    Hvis intet af ovenstående løser problemet, skal du kontakte teknisk support - så hjælper vi dig videre.

  • Hvor finder jeg koden til Waoo.tv og Waoo TV iPad-appen?

    Engangskoden finder du i mailen "Kom godt i gang med dit Waoo abonnement" eller i mailen "Adgang til Waoo.tv", som du modtog, da du blev fibernetkunde hos Fibia, SEAS-NVE eller NRGi.

    Kan du ikke finde kodemailen? Så skriv til os, og vi sender dig en ny.

    Har du en tv-boks, kan du også finde engangskoden ved at gå til tv-boksens menu, trykke på "Opsætning" og derefter vælge "WebTV".

    Læs mere om kravene til Waoo.tv og Waoo TV appsene.

  • Hvordan kommer jeg på Netflix på tv-boksen?

    Har du en Airties 7210, 7310 eller 7410 (4K) kan du logge på Netflix direkte på tv-boksen.

    For at kunne benytte dig af Netflix på tv-boksen, skal du have et aktivt Netflix-abonnement. Netflix-abonnement er ikke inkluderet i vores tv-pakker.

    For at logge på Netflix på boksen, finder du Netflix-logoet i boksens hovedmenu og klikker herefter på "Start Netflix". Hav dit Netflix-brugernavn og -kode klar, da du skal bruge det til at logge ind første gang.

  • Jeg har kabel-tv og har pixelering på alle digital-kanalerne på mit tv - hvad kan årsagen være?

    Du skal sikre dig, at du som minimum anvender dobbeltskærmede coaxial-antennekabler. Alle stik skal som minimum være Stofa og YouSee approved, hvilket er en gængs kvalitetstandard. Hvis du ikke benytter kvalitetsantennekabler, vil dine kabler modtage elektronisk støj, som giver forstyrrelser og pixeleringer på tv.

    Hvis du har kabel-tv via en fiberboks, skal du prøve at genstarte fiberboksen ved at afbryde strømmen. Vent 1 minut og tænd herefter for strømmen igen. Efter 5 minutter er fiberboksen klar igen.

    Husk altid at tjekke om der eventuelt er driftsforstyrrelser i dit område, inden du kontakter os.

    Afhjælper ingen af de ovenstående løsninger problemet, kan du tage kontakt til Teknisk Support, som sidder klar til at hjælpe dig.

  • Jeg har kabel-tv og har netop fået en ny tv-pakke, men jeg kan ikke se flere af de nye kanaler

    Når du opgraderer eller nedgraderer din kabel-tv-pakke, skal du huske at lave en ny manuel kanalsøgning på dit tv, så de nye kanaler kan blive kodet ind. Det er ikke nok, at gennemføre en Hurtigsøgning på dit TV. Det er forskelligt fra tv til tv, hvordan man foretager en manuel kanalsøgning. Kig derfor i instruktionsbogen til dit tv for at finde ud af, hvordan du gør.

    I forbindelse med kanalsøgningen, skal du benytte oplysninger herunder. Der er 4 søgeværdier og du skal bruge så mange af dem, som dit TV giver mulighed for at indtaste:

    • NetID: 100
    • Startfrekvens: 234 Mhz
    • Qam (modulation): 256
    • Symbolrate: 6875
Telefoni Aktiv Telefoni
Telefoni
  • DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL FOR TELEFONI

  • Hvordan får jeg flyttet mit gamle fastnettelefonnummer over til Fibia?

    Hvis du ønsker at flytte dit nuværende telefonnummer over til Fibia, skal du udfylde vores fuldmagt, og sende den retur til Fibias kundecenter på den e-mailadresse, der står på fuldmagten. Når vi har modtaget fuldmagten, kan vi gå i gang med at få flyttet dit nummer.

    Her kan du downloade formularen.

    Vi sørger for overflytningen. Du skal derfor ikke opsige dit telefonabonnement. Dog skal du selv sørge for at opsige eventuelle tillægstjenester, du måtte have hos dit nuværende telefonselskab.

  • Hvor lang tid tager det at få overflyttet mit gamle telefonnummer?

    Det kan tage op til 4-6 uger at få flyttet et telefonnummer efter vi har modtaget en korrekt udfyldt fuldmagt og alle eventuelle ekstratjenester er nedtaget. 

    Har du bestilt dit telefoni-abonnement samtidig med internet eller internet+tv, så vær opmærksom på, at dit telefoni-abonnement kan blive aktiveret senere end internet og tv. Det skyldes, at fuldmagt fra dig og frigivelse fra din tidligere udbyder skal være på plads, inden vi kan aktivere telefoni-abonnementet.

    Du modtager nærmere information om aktiveringsdatoen for telefoni. Du betaler naturligvis først for telefoni fra den dag det aktiveres.

  • Hvad er forskellen på hemmeligt nummer, udeladt nummer og skjult nummer?

    Vi har lavet en tabel, som oplister forskellene på hemmeligt, udeladt og skjult nummer.

    Se tabellen her
  • Hvordan bruger jeg tillægstjenesterne til min fastnettelefon?

    Vi har samlet en kort vejledning, som viser, hvordan du benytter tjenesterne skjul nummer, spærring for anonyme opkald, viderestilling, forstyr ikke samt telefonsvarer.

    Du finder den på vores vejledningsside.

  • Hvordan opsiger jeg mit abonnement på fastnettelefoni?

    Det afhænger af, om du ønsker at flytte dit nuværende abonnement over til en anden udbyder, eller om du helt vil afskaffe din fastnettelefon:

    Hvis du ønsker at flytte til en anden udbyder

    Hvis du ønsker at beholde dit nuværende telefonnummer hos en anden udbyder, er det vigtigt, du ikke opsiger dit abonnement hos os. I stedet skal du bede din nye udbyder om at overflytte dit nuværende telefonnummer, og så klarer vi resten.

    Hvis du helt vil afskaffe fastnettelefonen

    Har du ikke længere brug for din fastnettelefon kan du opsige ved at kontakte kundeservice.

  • Hvordan får jeg min telefon til at virke?

    Der er en række ting, som du kan gøre for at få din telefonforbindelse til at virke:

    Kablingen vedrørende din telefon skal være direkte fra din fiberboks til din telefon.

    Du skal sørge for at kable til porten Phone 1, hvis du har et enkelt telefonnummer. Har du to numre, benyttes porten Phone 2.

    Alt intern kabling er på dit ansvar.

Regning & abonnement Aktiv Regning & abonnement
Regning & abonnement
  • DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL FOR REGNING & ABONNEMENT

  • Hvordan tilmelder jeg mig betalingsservice?

    Du kan tilmelde dig betalingsservice ved at benytte denne formular

  • Hvordan ændrer jeg mit abonnement?

    Ønsker du at lave ændringer i dit abonnement, som f.eks. at skifte til en anden hastighed, skifte til en anden tv-pakke eller tilføje ekstra services? Så kontakt vores kundecenter - vi er klar til at hjælpe dig.

  • Hvordan læser jeg min regning?

    For at gøre det nemmere for dig, at forstå din regning har vi lavet en guide, som gennemgår regningen.

    Er du kunde på Sjælland og Øerne så kan du følge denne guide.

    Er du kunde i Jylland, kan du følge denne guide.

  • Hvad er Koda/Copydan?

    KODA/Copydan er lovpligtige afgifter til rettighedsindehavere (producenter og kunstnere) på både radio og TV.

    Afgifterne er inkluderet i dit TV-abonnement, men da afgifterne er momsfrie, skal de fremgå separat på din regning.

  • Kan jeg få opsplittet min regning, så jeg kan benytte mig af arbejdsgiverbetalt bredbånd?

    Ja, du kan godt dele din regning op. Du skal blot udfylde vores blanket til firmabetalt bredbånd og returnere den til Fibia. Så sørger vi for, at din regning bliver delt op.

    Bor du på Sjælland eller Øerne, kan du benytte denne formular.

    Bor du i Jylland, kan du benytte denne formular.

    Bemærk: Bor du i en boligforening i Jylland, og har I en kollektiv foreningsaftale, bedes du kontakte vores kundeservice.

  • Hvordan kan jeg finde ud af, hvad jeg betaler pr. måned?

    Hvis du er i tvivl om, hvad du betaler pr. måned, er du velkommen til at kontakte Fibias Kundeservice - vi sidder klar til at hjælpe dig.

  • Hvordan får jeg regningen sendt til en anden adresse?

    For at få sendt din regning til en anden adresse, skal du blot kontakte os via vores kontaktformular. Send os adressen, og skriv at du fremover ønsker at få regningen tilsendt til denne.

    Benyt denne formular, hvis du bor på Sjælland eller Øerne.

    Benyt denne formular, hvis du bor i Jylland.

  • Hvordan opsiger jeg mit abonnement?

    Hvis du ønsker at opsige dit abonnement, skal du blot kontakte Fibias kundecenter på telefon 70 29 24 44 eller via vores kontaktformularer.

    Bor du på Sjælland eller øerne, benyt da denne formular.

    Bor du i Jylland, benyt da denne formular.

    Returnering af udstyr

    Har du lejet tv-bokse og/eller telefoni-bokse, bedes du returnere disse senest 5 arbejdsdage efter abonnementets udløb. Din vægmonterede fiberboks skal ikke sendes retur.

    Udstyret skal sendes til:

    Fibia
    c/o Milcom L&D ApS
    Farum Gydevej 64
    3520 Farum
    Att: Returpakker

  • Hvor lang tids opsigelsesvarsel har jeg på mit internetabonnement?

    Som kunde hos Fibia har du som udgangspunkt 30 dages opsigelse på dit internetabonnement. Dog har alle vores kunder 6 måneders binding på deres aftale.

    Se og download alle vores vilkår på vores side med vilkår og betingelser.

Bestilling & etablering Aktiv Bestilling & etablering
Bestilling & etablering
  • DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL FOR BESTILLING & ETABLERING

  • Hvor lang tid går der fra jeg har bestilt, til jeg er online?

    Leveringstiden afhænger af en række faktorer.

    For at finde ud af hvor lang leveringstiden er på netop din adresse, kan du benytte dig af vores adressetjekker.

    Læs mere om vores leveringstider.

Fandt du ikke et svar på dit spørgsmål, så indtast din forespørgsel i søgefeltet i toppen af siden ↑

Mangler du en vejledning?

Find guides og vejledninger på vores vejledningsside. 

Tjek vores driftsinfo

Se om der er driftforstyrrelser i dit område. 

Dårlig trådløs dækning?

Er der lavt signal eller dårlig dækning på dit trådløse netværk? Læs vores guide til at få bedre en trådløs dækning.

Forstå din regning

I tvivl om din regning? Læs her, hvordan din regning skal forstås.

Fandt du ikke svar?

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte til vores kundecenter.

Erhvervskunde?

Er du erhvervskunde, eller ønsker du at høre mere om at få fibernet til din virksomhed?
Så kontakt vores erhvervskundecenter.

Kontakt Kundeservice Erhverv

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og til at målrette annoncer. Ved at bruge Fibia.dk, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere

OK